Communicatie 3.0
Iedereen is het wel eens tegengekomen, een communicatieve verstoring, miscommunicatie, elkaar niet begrijpen. Ingewikkeld, lastig en vooral bepalend voor de sfeer en je eigen rust. Toch is het goed om hier wat aan te veranderen. Zeker als je dit vaker tegenkomt of hier moeilijkheden in ervaart.
Laten we eens beginnen met een voorbeeld:
Miranda loopt steeds tegen miscommunicatie aan, hier ontstaat nogal veel gedoe om. De collega waar het om gaat lijkt steeds weer iets te vinden om haar te bekritiseren. De spanning is te snijden en na een poosje is het zaak voor Miranda geworden om deze collega zoveel mogelijk te mijden. Dit lost niks op maar houdt de situatie voor haar rustig. Miranda loopt elke dag situaties na in haar hoofd en bedenkt van te voren wat er kan gebeuren als ze deze collega toch tegenkomt.
Wat een toestand, ik kan me zo voorstellen dat het heel erg druk is in het hoofd van Miranda. Het valt me op dat Miranda de situatie mijdt en erg druk is met scenario’s bedenken, ‘wat als….’ . Ons brein is hier overigens echt heel erg goed in, het kan inschatten op basis van ervaring. En, misschien herken je dit ook wel bij jezelf.
Het punt is dat deze inschatting van het brein lang niet altijd de waarheid is. Het brein maakt van je ervaringen een generalisatie en deze klopt lang niet altijd bij iedereen. Daarnaast is het is niet gemakkelijk om werkelijk alle scenario’s langs te gaan. Er is er altijd wel 1 waar je nog niet aan gedacht hebt. De situatie kan je dan alsnog verrassen.
Deze vorm van miscommunicatie ontstaat in de eerste instantie door het gevoel dat iets persoonlijk bedoeld is. In het voorbeeld is het eerste gesprek niet volledig uitgeschreven en eigenlijk is dit ook niet van belang.
Er zijn 3 manieren om jezelf te plaatsen binnen een gesprek:
- vanuit jezelf bekeken
- bekeken vanuit de ander
- bekeken vanuit een omstander
Door steeds een situatie door de ogen van jezelf te bekijken betrek je de situatie ook alleen op jezelf. Je vat het dan dus persoonlijk op. Het is alleen een behoorlijk eenzijdig beeld van de situatie, je vindt er iets van en daarmee ontstaat er gedrag die niet bijdraagt aan een oplossing. Bij Miranda zie je dat ze de situatie vooral uit de weg gaat.
Probeer eens de situatie vanuit de ander te bekijken, hoe voelt diegene zich en wat probeert hij/zij nu precies te zeggen. Vraag door en ontdek ineens een andere kant van het verhaal. Dit helpt je om situatie echt aan te pakken, tot de kern te komen. Stel je eens voor hoe het is als dit soort situaties, en iedereen maakt ze wel eens mee, je niet meer zo persoonlijk raken en echt opgelost worden.
Wist je dat ik maandag 8 mei om 20:0 een online event ga geven wat gericht is op communicatie? Hoe makkelijk wordt het dan om lastige gesprekken aan te gaan, hoeveel rust geeft dit dan in je hoofd!
Kijk maar eens HIER!